אגרת מים: איך מחשבים חשבון מים?
דרגו את המאמר |
|
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5 |
אגרת מים היא תשלום לתאגיד המים או לרשות המקומית עבור צריכת המים בנכס. אגרת מים מוטלת מתוקף חוק המים ותקנות המים, והיא מתעדכנת על פי הוראת שר הפנים ושר האוצר.
תעריפי המים והביוב על פי הרפורמה החדשה נקבעו על פי עיקרון העלות הריאלית של אספקת שירותי המים והביוב. לפיכך תעריפי המים והביוב מכסים את העלויות הנדרשות לספקי המים לביצוע השקעות ולתפעול תשתיות ומערכות המים והביוב.
הרשויות המקומיות והעיריות מחויבות לספק לתושבים תשתיות שונות כמו: כבישים, ביוב, מים וניקוז, ולדאוג לתחזוקה שוטפת של התשתיות. תשלומי החובה הקשורים לאגרת מים עשויים להידרש עבור: מד מים, התקנת מד מים, התקנת צינורות, אגרת חיבור, חידוש החיבור לרשת פרטית, מתן אישור לעריכת שינויים, הסרת חיבור ברשת פרטית ועוד.
שיעור תעריפי המים המסופקים על ידי הרשויות המקומיות נקבעים על ידי שר הפנים. תשלום האגרה נועד לממן את עלות האחזקה של רשת קווי המים ומתקניה. שיעור האגרה נקבע על פי כמות המים הנצרכת ומבוסס על תעריף קבוע בחוק ובהתאם לאופי השימוש בנכס שבו מיושמת הצריכה, כמו: צריכה ביתית, צריכה חקלאית, מים לתעשייה ועוד.
הרפורמה בתעריפי המים
בתחילת שנת 2010, נכנסו לתוקף כללי תעריפי המים המעודכנים אשר מבוססים על עיקרון העלות. תעריפי המים חלים הן על חברת המים הארצית המספקת מים לספקים המקומיים, והן על ספקי מים וביוב מקומיים, הכוללים תאגידי מים וביוב עירוניים, רשויות מקומיות ועוד ספקים.
הכללים והתעריפים החדשים שנקבעו על ידי הרשות הממשלתית למים ולביוב עבור התאגידים השונים, אמורים לשקף את כיסוי העלויות הכוללות באספקת שירותי מים וביוב.
מבנה תעריפי המים בתאגידי המים והביוב העירוניים, לפני יישום הרפורמה, לא היה מבוסס על עיקרון העלות, כך שבפועל לא היה קשר ישיר בין העלויות הכרוכות באספקת שירותי המים והביוב, ועקב כך, התקיימה הקצאת מקורות לא יעילה במשק המים והביוב העירוני, אשר גרמה למחסור משמעותי במקורות למימון ההשקעות הנדרשות.
אחידות ארצית בתעריפי המים
בעבר היה נהוג לשלם בנפרד אגרת מים ואגרת ביוב עבור הצריכה, ולשלם בנפרד היטלים עבור התשתיות ושדרוג התשתיות. בהתאם לרפורמה החדשה תעריפי אגרת מים ואגרת ביוב משקפים גם את ההשקעות של התאגידים בהנחת תשתיות, תחזוקה ושדרוג.
מאז שנכנסה הרפורמה לתוקף ישנה אחידות ארצית בתעריפי המים והביוב בתאגידי המים והביוב העירוניים לכל סוגי הצרכנים, פרט לצרכנים תעשייתיים שמחויבים לשלם תעריף שונה עבור הביוב.
ברשויות המקומיות שעדיין לא הקימו תאגיד מים וביוב לפי הרפורמה בחוק, וברשויות מקומיות שאינן חבות בחובת התאגיד, תעריפי המים שנקבעו אחידים, והתושבים נדרשים להמשיך לשלם אגרות ביוב בהתאם לקבוע בחוק העזר העירוני.
כיום תעריפי המים לצרכנים הביתיים מדורגים. צרכנים מדרגה ראשונה לכמות מים בסיסית מחויבים לשלם בתעריף נמוך יחסית, של עד 3.5 מ"ק לכל נפש בחודש ולא פחות מ- 7 מ"ק ליחידת דיור. עבור כל כמות נוספת יש לשלם תעריף גבוה יותר.