איך להוציא תעודת זכאות למשכנתא ממשרד הבינוי והשיכון?
דרגו את המאמר |
|
תעודת זכאות למשכנתא ממשרד הבינוי והשיכון משמשת לאישור זכאות המבקשים לקבלת סיוע מהבנק למשכנתאות. התעודה מפרטת את רמת הסיוע, התנאים והמגבלות שנקבעו לזכאים על ידי המדינה.
משרד הבינוי והשיכון מעניק לזכאים משכנתאות לרכישת דירה, בניית דירה או הרחבת דירה, תוך עידוד התיישבות באזורי עדיפות לאומית וקליטת עלייה. סיוע ברכישת דירה ניתן לזוגות ומשפחות של עולים חדשים, וכן לרווקים, לזוגות ולמשפחות שאינם עולים אך חסרי דירה, ולמקבלי גמלת הבטחת הכנסה, לנכים ולמקבלי סיוע בשכר דירה.
כדי לממש את הזכות, הזכאים נדרשים להגיש לבנק המעניק את המשכנתא העתק של חוזה הרכישה החתום או של תכנית בנייה והיתר בנייה ותעודת זכאות למשכנתא, המפרטת את רמת הסיוע ואת תנאיו. כדי לקבל את התעודה יש לפנות לאחד מסניפי הבנקים למשכנתאות, להזדהות ולהירשם באמצעות המסמכים הדרושים.
אילו מסמכים יש לצרף לבקשה?
עלות ההרשמה היא 70 שקלים, ולבקשה יש לצרף: תעודת זהות וצילום נאמן למקור, אישור לגבי מספר חודשי שירות בצה"ל או שירות לאומי, וצילום תעודת זהות של כל האחים והאחיות של המבקש. זכאי שמקבל קצבת מזונות מביטוח לאומי נדרש לצרף אישור על קבלת הקצבה, ונכים צריכים להוסיף אישור נכות בציון סוג הגמלה, סוג ואחוזי הנכות, דרגת אי כושר, גובה קצבת הנכות ומועד תחילת התשלום.
זוגות נשואים נדרשים לצרף תעודת נישואין או אישור על הרשמה לנישואין, ובמקרה של הריון יש לצרף אישור רפואי החל מחודש חמישי. עולים חדשים נדרשים לצרף תעודת עולה ואלמנים תעודת פטירה של בן או בת הזוג.
ידועים בציבור נדרשים למלא טופס הצהרה של היותם ידועים בציבור ולחתום עליו בפני עורך דין. אם יש לבני הזוג תעודת זוגיות מטעם ארגון משפחה חדשה, יש צורך לחתום על הטופס רק בפני מנהל הסניף, ולא בפני עורך דין.
בדיקת הבקשה מול מאגרי המידע במשרד הבינוי והשיכון
לאחר ההרשמה יועברו הנתונים למשרד הבינוי והשיכון, אשר יבדוק את הבקשה מול מאגרי המידע שבמשרד ובאמצעות חברות חקירה. בתום הליך ההרשמה, הבדיקה והאימות, המשרד ינפיק תעודת זכאות שתועבר לבנק למשכנתאות שבו הוגשה הבקשה. המסמך מאשר את זכאות המבקשים לסיוע ומפרט את רמת הסיוע ואת התנאים והמגבלות שנקבעו.
התעודה תישאר בתוקף למשך שנה מיום הגשת הבקשה, והזכאים יוכלו לקבל את הסיוע בכל אחד מסניפי הבנקים למשכנתאות, ולא רק בבנק שבו הונפקה התעודה. במידת הצורך ניתן להאריך את תוקף התעודה בסניף הבנק למשכנתאות.
במקרה שהבקשה נדחתה, או נקבע סכום נמוך יחסית לסיוע ברכישת דירה, ניתן לערער על כך בפני ועדות ערעורים של משרד הבינוי והשיכון. הערעור מועבר למשרד הבינוי והשיכון ונדון בוועדה של מבקשי סיוע בדיור שבקשותיהם נדונו ונדחו.
את הערעור יש להגיש באמצעות סניף הבנק למשכנתאות, בצירוף מכתב בקשה מפורט ומנומק לקביעת זכאות חריגה, אישורי הכנסה ודפי חשבון בנק של החצי השנה האחרונה, ובמידת הצורך יש להציג אישורים רפואיים ודו"ח סוציאלי על תפקוד המשפחה.